چگونه برای فرزندانمان رویاهای خوب بسازیم؟ (قهرمان کودک من)

رویا معمولا برای خواب و یا خیال پردازی استفاده میشود.اما در اینجا منظور ما هیچ یک از دو مورد بالا نیست.رویا هدف خیال پردازانه است.هدفی که با واقعیت بی نسبت نیست اما ممکن است تحقق پذیر نباشد.البته هدف با همان مفهوم مدیریتی مرسوم برای کودکان قابل فهم نیست اما ساده ترین بیان ممکن برای رویا همچنان همین عبارت است.
هدف خیال پردازانه
واقعیت این است که دوران کودکی یک موتور محرک است ،یک پیشرانه قوی برای حرکت در ادامه عمر.این موتور با قدرت خیال و رویا تنظیم میشود و با تجربیات مختلف قدرت و توان میگیرید.
اما چه طور کودکی رویا پرداز داشته باشیم یا رویایی زیبا برای او خلق کنیم.
در دنیای امروز با کثرت تصاویر ،اینترنت و سینما در صورتی که والدین فرزند خورد را رها کنند دیگر نمی توانند آینده کودک خود را قبل از وقوع بنویسند.دختر بچه زیبای ایرانی که با داستان اسباب بازی بزرگ شود و یا در عروسک فروشی عروسک محبوب باربی را به دست بگیرد،رضایت خود را از شرایطی که دارد از دست خواهد داد و در روبایی زندگی خواهد کرد که جز افسردگی برای او نتیجه ای ندارد.
پسر بچه قدرت مندی،که مخاطب بازی های رایانه ای غربی و یا آثار فرهنگی آنها باشد بدون شک با رویای غرب قدرتمند رشد خواهد کرد و هدفی جز مهاجرت در ذهن خود نمی پروراند.
اما راه حل چیست؟
بدون شک توجه به محصولات فرهنگی و تهیه خوراک فرهنگی مناسب یکی از مهمترین راه است اما غیر از این باید گفت والدین می توانند مهمترین رکن محیط رشد فرزند خود باشند.
اما نقش پدر و مادر هم در ایجاد رویای زیبا برای فرزندان کم رنگ نیست.در این مقاله پیشنهاداتی را برای کاشت یک دانه کوچک رویا در ذهن کودکان در اختیار شما می گذاریم.


۱- قبل از هر چیز باید گفت شما قهرمان فرزند خود هستید پس در قامت قهرمان رفتار کنید.قوی ،عاقل و زیبا باشید.

۲– همراه با فرزند خرد سال خود ورزش کنید.توانمندی بدنی باعث ایجاد عزت نفس و اعتماد بنفس در فرزند شما خواهد شد و همراهی شما با او حس آرامش بیشتری برای او که هنوز در این مسیر توانمند نیست ایجاد می کند.


۳- برای فرزندان خود داستان تعریف کنید.دقت کنید که قهرمان داستان شما باید مشکلات را با صبر و فکر و تلاش حل کند.باید هدف داشته باشد و قدرتمند باشد.اگر قهرمان داستان شما متکی بر اقبال یا شانس باشد ،فرزند شما نیز در آینده در انتظار شانس می نشیند‌.

۴- تلاش کنید قهرمانان واقعی و ملی را به فرزندان خود معرفی کنید.این معرفی می تواند با عکس ،داستان یا انیمیشن باشد.


۵- شما می توانید یک قهرمان خاص مانند امام موسی صدر یا چمران،ابن سینا و یا یک قهرمان ورزشی انتخاب کنید و داستان های او را بیش از دیگران برای کودک خود بازگو کنید.سعی کنید این قهرمان ابعاد وجودی و معرفتی کامل تری داشته باشد ،چرا که فرزند شما تلاش میکند مانند او باشد.

blank

۶– با کودک خود راجع به صفات واقعی و صفات قهرمانان دروغین،زیبایی واقعی و زیبایی ظاهری گفت گو کنید.تلاش کنید که این گفت گو در ابعاد ذهنی فرزند شما باشد.


۷- خصوصیات یک قهرمان خوب را برای کودک خود بیان کنید .کودک شما ای خصوصیات را در اطرافیان پیدا خواهد کرد و از شما در مورد قهرمان بودن اشخاص سوال میکند.جواب ساده است،همه قهرمان هستند اما تو تلاش کن که قهرمان قهرمانان باشی.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *