چه اسباب بازی بخریم؟

اسباب بازی نقش مهمی هم در زندگی و رشد کودک دارد،ساده بگویم شعار “چه بازی” این است، یک اسباب بازی فقط اسبابِ بازی نیست.بازی و اسباب بازی مهمتری وسیله برای کسب تجربه است و تجربه های فراوان یعنی ذهن پویا و خلاق تر.

بچه ها به وسیله اسباب بازی ها دنیای پیرامون خود را کشف می کنند، مهارت هایی جدید و ضروری می آموزند بنابراین انتخاب اسباب بازی برای کودکان اهمیت فراوانی دارد .
مفیدترین اسباب بازی ها برای کودکان
به طور خلاصه, مفیدترین اسباب بازی ها آن هایی هستند که به بیش ترین تلاش و حرکت (ذهنی یا حرکتی)برای بازی نیاز دارند. هر چه کودکان بیشتر از ذهن و بدن خود استفاده کنند, بیشتر یاد می گیرند.
اما این ادعایی است که بیشتر تولید کننده گان بازی دارند. ” بازی ما برای رشد خلاقیت کودکان مفید است.” شاید گفتن این نکته صحیح باشد که بیشتر بازی ها می تواند حداقلی از لذت و سرگرمی را در کودکان ایجاد نماید ، اما بسیاری از این بازی ها مفید نخواهند بود و باعث کاهش خلاقیت کودک می شوند.

blank

احتیاط کنید.بیشتر محصولاتی که این ادعا را دارند, هوش کودکان را افزایش نمی دهند.در واقع, بازی های ساده ی خانگی و ایمن (کاسه های پلاستیکی برای پر کردن و دفن کردن, بالش برای بالا رفتن و درست کردن غار, لباس های خاص برای پوشیدن) اغلب بهترین ابزار تجربه و یادگیری هستند. به یاد داشته باشید, هر چه کودک شما از ذهن و بدن خود بیشتر برای حل مشکل و تجربه ساخت ایده هایش استفاده کند، بیشتر یاد می گیرد.


طریقه انتخاب بهترین اسباب بازی برای کودکان
اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که تجربه ساخت و ساز و تخریب برای کودکان ایجاد کند
به کودکان اجازه دهید تا با بلوک های سازنده و بلوک های پلاستیکی به هم پیوسته،بسته های گل رس بهداشتی، خمیر بازی، قیچی کاری،ماژیک های غیر سمی بزرگ و مداد، رنگ انگشتی ،تخته وایت برد، خلاق باشند.

اسباب بازی های انتخاب کنید که برای بازی نیاز به همراه داشته باشد
توسعه و رشد اجتماعی در سنین پایین بسیار مهم است. کودکان را به داشتن دوست و به اشتراک گذاشتن اسباب بازی های خود با آنها تشویق کنید.
اسباب بازی های مربی محور انتخاب کنید
پدر مادر ها اسباب بازی را برای سرگرم کردن و در واقع از سر باز کردن کودک تهییه میکنند.اما حقیقت این است که اسباب بازی مسیر تجربه است و تجربه در بسیاری از موارد نیازمند مربی.تجربه همراهی با کودک در بازی اگر با صبر حوصله باشد الاوه بر لذت دلنشین یک بازی خوب تجربه تعامل با والدین و تربیت در صحنه بازی را خواهد داشت و باعث افزایش محبت وعلاقه متقابل پدر و مادر و کودک می شود.

blank


اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که تجربه ای از دنیای واقعی را به کودکان بدهد
به دنبال اسباب بازی هایی بگردید که کامل کننده شخصیت کودکان شما هستند، تجربه باغبانی با گلدان های کوچک،استفاده از ابزار های پلاستیکی،تجربه ساخت یک ماشین با قطعات کوچک فلزی، درک کامل تر از محیط پیرامون در اختیار فرزند شما می گذارد.
این تجربه می تواند به محیط های مختلف از نقاشی ، موسیقی،عکاسی ،کار با ابزار مکانیکی یا برقی،بافبانی ، طب ،بازرگانی مربوط باشد.

• اسباب بازی انتخاب کنید که کودک شما را بزرگ تر می کند
اسباب بازی مسیر رشد کودک را مشخص میکند ،کفش های اسکیت, دوربین های کودکان, سورتمه, بادبادک, نقاشی و نقاشی, لوازم دوخت و ابزار پیچیده را بیشترانتخاب کنید.اجازه بدهید کودکان از دستان و ذهن خود استفاده کنند. یک دوچرخه راه عالی دیگری برای به دست آوردن تجربه محیط بیرون از خانه و بازی است.

• تنوع پذیری در هنگام خرید اسباب بازی برای فرزند خود فراموش نکنید
در هنگام خرید اسباب بازی برای فرزند خود از تعداد قابلیت های وسیله مطلع شوید و برای کودکتان اسباب بازی انتخاب نمایید که در خود امکان چند نوع بازی مختلف را دارند .این نوع اسباب بازی با عنوان پایان باز شناخته می شود.
در انتخاب اسباب بازی فعالیت بدنی کودک را در نظر بگیرید
اسباب بازی ها باید توان جسمی بچه ها را به کار گیرند تا قدرت آنها افزایش یابد و تخلیه انرژی صورت گیرد و سبب آرامش روحی و جسمی آنها شود پس نباید اسباب بازی برای کودک انتخاب کنید که کودک را در حد یک تماشاچی نگه دارد زیرا بچه ها می خواهند با بازی برای زندگی آماده شوند .
انتخاب اسباب بازی نباید همیشه متناسب با جنسیت کودک باشد
در هنگام خرید اسباب بازی مورد نظر برای کودکتان به فکر مهارت های خاصی که مورد نیاز زنان یا مردان هست باشید اما اسباب بازی را با این اجبار که تو دختری یا پسری برای آنها تهیه نکنید. اگر فرزند شما دختر است و ماشین بازی می کند یا پسر است و عروسک بازی را دوست دارد ، نگران نشوید و اجازه بدهید مدتی این کار را تجربه کند.
در انتخاب اسباب بازی به انتقال فرهنگ و تغییر الگوهای زیبایی شناسی و هویتی توسط آن اسباب بازی توجه کنید
برای کودک خود اسباب بازی هایی که پوشش های عریان و نیمه عریان و آرایش صورت و اندام خاصی هستند انتخاب نکنید زیرا این گونه اسباب بازی ها الگوهای زیبایی شناسی و هویتی را تغییر می دهند.
در انتخاب اسباب بازی چیزهایی که باید در نظر بگیرید:
زمانی که اسباب بازی های شما را انتخاب می کنید, چندین چیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید, اما مهم تر از همه, ایمنی, کیفیت و سن مناسب یادگیری است.
ایمنی:
زمانی که کودک نوپای شما به سه سال می رسد, می توانید اسباب بازی هایی را با قطعات کوچک در اختیار او بگذارید, اما این کار را با احتیاط انجام دهید. زمانی که نوزاد شما رسماً از مرحله نوزادی خارج می شود, هنوز زمان هایی هست که ممکن است اسباب بازی یا هر وسیله ی دیگر را در دهان یا بنی خود ببرد.اسباب بازی ها با قطعات کوچک باید با نظارت استفاده شود .
در حالی که کودکان بعد از سه سال خیلی بزرگ تر به نظر می رسند, اما واقعیت این است که آن ها هنوز در حال رشد هستند و بسیاری از چیز ها را نمی دانند. دقت کنید که اسباب بازی های کودک شما هیچ لبه تیز نداشته باشد.

انتخاب اسباب بازی با توجه به سن کودک
معیار های مهم در انتخاب اسباب بازی
کیفیت:
کیفیت یک مساله بسیار بزرگ در زمان خرید اسباب بازی ها است, نه تنها به این خاطر که اسباب بازی های با کیفیت بالا معمولاً ایمن تر هستند, بلکه به این دلیل که آن ها هم دوام بیشتری هم دارند.
بسیاری از اسباب بازی هایی توسط کودک شما (و کودکان بعدی) برای سال های زیادی استفاده خواهند شدو البته فراموش نکنید که کیفیت بالاتر در بعضی موارد هزینه ی بالاتری لازم دارد.
سن مناسب:
کودکان در این سنین مختلف نیازمند تجربیات متفاوتی هستند،در سن زیر یک سال کودک شما نیازمند تجربیات لمسی و بصری است.از یک تا سه سال به اسباب بازی های حرکتی و چیدمان نیاز بیشتری دارد، از سه تا هفت سال می تواند گستره بیشتری از بازی های حرکتی ، ساختنی ، اوریگامی ،ابزارهای موسیقی و ابزار های ساده و ساختی, کتاب ها و پازل تجربه کسب می کند.
بعد از هفت سال باید با توجه به استعداد کودک در زمینه های مختلف تجربی برای فرزند خود اسباب بازی تهیه کنید.توصیه چه بازی برای این سن بیش از هر چیز ارتباط با طبیعت (از گل کاری های کوچک تا سپردن کایت و بادبادک به باد) وکیت های خلاقانه ساختی (از قبیل کیت های رباتیک، ابزار های ساخت ملودی ، پازل های سه بعدی مدل مرتبط با ابزار) است.
به دنبال ابزاری بگردید که در کار خود از قبیل لوازم باغبانی, لوازم آشپزی و تلفن استفاده می کنید, اما مطمئن شوید که آن ها متناسب با فرزند شما باشد
قیمت:
موقع خرید وسایل بازی تنها به فکر زیبایی و گرانقیمتی و جنبه دکوری بودن اسباب بازی نباشید چون در این صورت اجازه استفاده کودک را از اسباب بازی می گیرید و او را از تجربه ی واقعی بازی محروم می کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *