هفت راه خوب برای علاقه مند کردن فرزندان به نوشتن

بهترین روش تربیت فرزندان و هدایت آنها به مسیر های مختلف ایجاد زمینه مناسب علاقه مندی در آنها است. در واقع اگر ما اطلاعات مفصلی را در اختیار داشته باشیم که آب مفید است برای اینکه سراغ آب برویم باید تشنه باشیم و صرف این اطلاعات نمی تواند محرک ما باشد. مسیر تربیت نیز به همین صورت است، اگر فرزند شما به امری علاقه مند شود هیچ گاه تکامل و تلاش در آن حوزه را رها نخواهد کرد.

ادبیات چه در زمینه ی شعر و چه در زمینه نگارش های کوتاه و بلند داستان از هنر های هفت گانه بشر است. اگر می خواهید فرزند شما ارتباط موثر با این هنر پیدا کند و یا به صورت کلی به نگارش علاقه مند شود می توانید از این نکات استفاده کنید.

blank
blank
  • بنویسید. این بهترین راه برای علاقه مند کردن فرزندان به نگارش است. برای این کار باید محیط خانه را برای نوشتن خود و فرزندتان مهیا کنید. ساعتی یا زمان هایی را برای نوشتن اختصاص دهید. مراقب باشید در حفظ این زمانها فرزندان خود را آزار ندهید. این کار برای علاقه مند کردن آنها به نوشتن است و اگر باعث آزار آنها شود در بلند مدت سبب تنفر آنها خواهد شد.
  • بازی کنید. بچه ها عاشق بازی هستند .باید از راه بازی کردن آنها را به کارهای مختلف علاقه مند کرد. نوشتن هم مستثنی نیست. می توانید مسابقه جمله نویسی برگزار کنید یا در یک بازی نقش آفرینی نقش نویسنده را به عهده او بگذارید و یا با تشکیل دو گروه دو نفره یک مسابقه داستان نویسی برگزار کنید. احتمالا در این مسابقه فرزندان ضعیف تر ظاهر شوند اما باید تشویق ها نصیب آنها شود.
  • برای فرزندان خود بنویسید. این نوشته می تواند در قالب نامه یا خاطره و یا نوشته ی کوتاه روی هدیه تولد او باشد. این کار باعث می شود او هم تلاش کند برای شما بنویسد و به تدریج به نوشتن علاقه مند شود. دقت کنید بهترین و زیباترین واکنش را نسبت به اثر هنری آنها داشته باشید. این کار باعث افزایش اعتماد به نفس آنها می شود.
  • از فرزندان خود بخواهید تا برای شما تعریف کنند. این تنها به معنی تعریف کردن داستان نیست، شاید اتفاقی که برای آنها یا دیگری افتاده را بگویند. سعی کنید به خوبی به آنها گوش کنید. در بعضی موارد می توانید به آنها کمک کنید که واژه مناسب را برای تعریف انتخاب کنند اما به صورتی باشد که کودک احساس کند خودش ترجیح داده اینطور صحبت کند.
  • برای فرزندان کوچک خود کتاب بخوانید. سعی کنید در انتخاب کتاب دقت کنید. این کتاب باید مورد علاقه فرزند شما باشد. اگر فرزند شما الفبا می داند و می تواند کتاب بخواند از او بخواهید در جمع خانوادگی کتاب بخواند
blank

برای فرزندان کوچک خود کتاب بخوانید. سعی کنید در انتخاب کتاب دقت کنید. این کتاب باید مورد علاقه فرزند شما باشد. اگر فرزند شما الفبا می داند و می تواند کتاب بخواند از او بخواهید در جمع خانوادگی کتاب بخواند

  • تلاش کنید برای عکس های مختلف داستان بگویید. این بازی ای است که در اکثر کلاس های داستان نویسی اجرا می شود. شما می توانید این بازی را  در خانه و با عکس های خانوادگی یا عکس های دیگر انجام دهید.
  • هدایایی ویژه نوشتن برای فرزند خود تهیه کنید. این هدایا می تواند یک دفتر خاطرات زیبا یا یک قلم مناسب برای سن فرزند شما باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *