هفت نکته برای پرورش هوش هستی گرا

کودکان مثل همه ی انسان ها ابعاد متفاوت هوشی دارند،گاردنر برای هر فرد نه دسته هوشی قایل است.برای شناخت انواع هوش می توانید به مقاله معرفی روش پرورش استعداد هاوارد گاردنر روجوع نمایید‌.یکی از مهمترین هوش های مورد توجه گاردنر هوش هستی‌گرا است.اما با توجه به عدم توسعه بیانی و معرفتی این هوش،از طرف مربیان تربیتی و مدارس و… مورد غفلت واقع شده است.
اما حقیقت آن است که یک انسان کامل در همه هوش های چند گانه به کمالی نسبی رسیده است.به علاوه این که مهمترین تمایز یک انسان با اخلاق نیکو پروش این استعداد در او است.
مراحل رشد انسان از نظر روحانی از نظر شریعت اسلام به چهل سال زمان نیاز دارد،اما این موضوع زمانی است که بعد روحانی او توجه شود.اگر ابعاد روحانی از ابتدای زندگی مورد توجه قرار نگیرد و برای پرورش آن فکری نشود ،فراموش خواهد شد.
برای پرورش روحانی کودک توجه به بسیاری نکات ضروری است اما چه بازی تلاش میکند بر اساس رسالت خود و نیاز کودکان هف نمونه بازی محور و مهم را مورد اشاره قرار دهد،قطعا شناخت تجربیات شما می تواند در نگارش مقاله های بعدی در این زمینه مفید باشد.


۱- قبل از هر چیز باید گفت کودکان حرف گوش کن نیستند اما مقلد های خوبی هستند.اگر قصد دارید کودک شما از لحاظ روحی قدرتمند ،صبور و خوش خلق باشد باید از خودتان شروع کنید. تقلید یکی از بازی های ساده کودکان است.کودکان با تقلید رفتار و گفتار شما ،می آموزند.

۲– برای رشد روحانی کودک تان تلاش کنید ارتباط خود را با طبیعت و عناصر طبیعی زیاد کنید.استفاده از اسباب بازی های متنوع در این قسمت به شما کمک میکند.
باد یکی از عناصر چهارگانه طبیعی است.کودکان زمانی که با بادبادک بازی میکنند می آموزند که برای پرواز باید رها بود و همراه با نسیم به آسمان رفت،همین انتظار در طبیعت برای بلند کردن یک بادبادک کودک شما را صبور خواهد کرد.

blank


۳- در برنامه خود زمانی را برای نگاه کردن به آسمان در بیرون از فضای شهری قرار دهید،نقشه های آسمان،دوربین های دوچشمی ساده،وسایلی است که به شما امکان می دهد از این زمان بیشتر استفاده کنید. نگاه کردن به زیبایی آسمان شب به کودکان فرصت اندیشیدن به هستی را می دهد و درک عظمت آن حس، با برنامه بودن هستی را در آنها ایجاد میکند.

۴– به فرزندان خود بیاموزید لذت واقعی در سختی ها نهفته است.برای این کار تلاش کنید بازی های حرکتی خود را بیشتر کنید.فرزنپان خود را به کوهستان ببرید.تلاش برای تجربه ارتفاع بالاتر ،عبور از دامنه کوه و رسیدن به قله هر یک تجربه ای از دنیا در اختیار فرزند شما میگذارد.
۵- به فرزندان خود بیاموزید گل و گیاه پرورش دهند،برای این کار میتوانید یک گلدان خاص و یک آب پاشی و شن کش مخصوص برای فرزند خود تهیه کنید.صبر برای به ثمر نشستن گیاه و شناخت ضمنی که از پرورش و کاشت گیاه برای کودک شما حاصل میشود او را صبور و مهربان میکند.

۶- به کودک خود اجازه دهید گل بازی و خاک بازی کند.برای این کار می توانید از بسته های گل بهداشتی یا ماسه استفاده کنید.خاک بهار کودکان است.بازی با خاک کودکان شما را فروتن و بی آلایش میکند.


۷- با فرزند خود دعا بخوانید.دعا کردن باعث پرورش حس نیاز به خالق یکتا و حضور ناظری والا را در او بیدار می‌کند. این‌دعا در ابتدا برای او جمله بازی خواهد داشت.به فرزند خود اجازه دهید هر چه خود می خواهد از خداوند بخواهد.شما میتوانید با مرور زمان برای دعایی بالاتر او را راهنمایی کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *